Hantverksprogrammet
- Frisör
-Det är viktigt att rengöra verktygen,
berättar Anida Isljami Hv11
Frisör-
ett kreativt arbete
- Frisörprogrammet
är till för dig som är kreativ och gillar att arbeta
med mode och trender. Med varje år på utbildningen så
trappar du hela tiden upp kunskapsnivån, säger Nathalie Nyström
HV10.
Första
året får man träna klippningen på dockor. Man
tränar då bland annat på grunderna i färgning
och uppsättningar, berättar Fredrika HV10.Andra året
handlar om att vidga sina kunskaper inom yrket. Det är då
som du lär dig tänka mer självständigt och arbeta
mer kreativt för då har du redan kunskaper sedan första
året samtidigt som du lär dig nytt hela tiden.
-
Istället för att sitta vid skolbänken hela dagarna,
så får man vara kreativ och få en jätterolig
utbildning. Man jobbar på dockor till en början som en förberedelse
inför när man ska ta emot kunder. Utbildningen erbjuder grunderna
i klippning, färgning uppsättningar m m, säger Fredrika.
- I årskurs
ett har man sin APL veckovis, en vecka på hösten och två
veckor på våren. Det är sammanlagt tre veckor.
Även i tvåan och trean har man APL, men då har man
en dag i veckan.
Jag tycker att det är väldigt roligt att få känna
på arbetslivet även om man går i skolan, fortsätter
Fredrika.
- Ett stort plus är att det är en väldigt öppen
och social stämning på programmet.
Du kommer dina lärare och kamrater nära under tiden i salongen,
säger Nora Ankervik.
Lisa Andersson och Joanna Tornéus HV11
gillar både teoretiska och praktiska i undervisningen på
hantverk-frisör.
Det
roliga med programmet är allt det praktiska arbetet man
får göra. Klippning är ett av de största momenten
i utbildningen där man i ettan får träna de olika klippsätten
på dockhuvuden med de verkyg man själv förvaltar över
som finns i ett hölster på höften. Senare i utbildningen,
när man lärt sig klippsätten, så får man
börja på modeller så att man får träna på
riktig människor och lära sig att konversera med kunden på
ett bra sätt. Ett annat roligt moment är att lära sig
olika uppsättningstekniker så att man kan bli mer kreativ
och duktig på att göra olika uppsättningar till olika
evenemang, som till exempel baler och bröllop.
- Så, om du är en social och kreativ person som gillar att
arbeta med händerna, då är detta programmet för
dig! säger frisöreleverna övertygande.
-
Under samtliga tre år har man APL, Arbetsplatsförlagt lärande.
I årskurs ett är man ute på APL i tre veckor, en på
hösten och två på våren. I årskurs två
och tre har du istället APL en dag i veckan hela läsåret.
Jag har haft samma APL plats i både ettan och tvåan. Anledningen
till att jag har valt att ha samma APL- plats är att jag trivs
väldigt mycket, både arbetsmässigt och med personalen.
Efter ett år på utbildningen fick jag sommarjobb på
min APL- salong. Under den sommaren lärde jag mig mycket som jag
hade användning av när jag började skolan igen. På
den salongen jag är på är det totalt sex frisörer,
en gesällelev plus jag. Det är roligt att vara flera frisörer
så att man har någon att diskutera med, till exempel hårfärgning,
fortsätter Frida.
-Jag
tycker att det är väldigt viktigt att man trivs och mår
bra på sin APL- plats. Att titta och lyssna på
det som händer i salongen och ta till dig så mycket som möjligt.
APL är en mycket rolig del av min utbildning! säger Frida
Johansson glatt.
Johanna Tornéus
och Patricia Nordberg förbereder nästa moment
genom att tvätta håret på övningsdockan.
Text:
Simon Jonsson mp09
Foto
Arkivbild HV
En
dag på frisörskolan på Stora Torget åk1
08.00
De första
eleverna börjar droppa in på salongen. Bussarna från
Vimmerby och Oskarshamn kom mer in tidigt till Västervik. Under
tiden skrivs dagens planering upp på whiteboarden. |
|
|
|
08.20
Teorilektionen idag handlar om olika blandningar för att förstå
hur frisörprodukter fungerar. Det ingår en hel del frisörkemi
för att förstå hur olika produkter fungerar. Vi
experimenterar med olika ämnen för att se skillnad på
lösningar, emulsioner och slamningar. (bild 5+13) |
|
|
|
09.15
Permanentrullning
- medan några elever skriver ett missat test som handlar om
hårets anatomi. |
|
|
|
09.45
Fikarast
|
|
|
|
10.05
Demonstration
av olika stylingverktyg. |
|
|
|
10.45
Eget arbete på dockor där alla verktyg testas. Alla får
testa att göra olika sorters lockar och stylingar. |
|
11.30
Lunch på saluhallen. |
|
12.30
Nu startar vi återigen efter lunchen, mätta och glada!
Vi fortsätter att testa stylingverktyg en stund till. |
|
13.15
Förberedelser inför den APL (arbetsplatsförlagt lärande)
som kommer att vara vecka 40 för årskurs 1. Livliga diskussioner
om vad man bör tänka på och vad man kan hjälpa
till med när man kommer till salongen första gången.
|
|
14.15
Eftermiddagsfika |
|
14.35
Plockade ihop APL-mappar med närvarokort och information till
handledaren. |
|
|
|
15.00
Tvättning och föning av en docka. |
|
15.40
Städning och loggboksskrivande. Vi utvärderar dagen och
reflekterar över vad vi har lärt oss för bra idag.
|
|
Tack
för en trevlig dag! |
|
|
|
|
|
.